Podcast: EXODUS de Expo

Podcast EXODUS de Expo: universele verhalen met kunst in de hoofdrol

Luister nu ook naar de podcast EXODUS de Expo! Lotte van Gaalen en Babette Rijkhoff hebben een viertal podcasts gemaakt waarin ze stil staan bij vier werken uit de groepstentoonstelling EXODUS van het Bijbels Museum en Buitenplaats Doornburgh. In deze tentoonstelling zijn 28 kunstwerken te zien die het eeuwenoude verhaal Exodus verbinden met ons leven nu.

Thema’s: Van Extinction Rebellion tot Winti

Lotte en Babette kozen de volgende vier thema’s en kunstwerken:

#1 Asjera’s terugkeer (Marieke Ploeg)

Kunstenaar Marieke Ploeg las dat God ooit aanbeden werd als echtpaar, man en vrouw. Het vrouwelijke goddelijke heette Asjera. Ze besloot Asjera terug te brengen in ons collectieve geheugen. Samen met zo’n tweehonderd helpers maakte ze ruim 3.000 godinnenbeeldjes, voor in de tentoonstelling, én voor bij mensen thuis. In deze aflevering volgen we ook feministische theoloog Berthe van Soest, die haar zelfgemaakte Asjera-beeldje meeneemt op haar Extinction Rebellion-actie.

#2 Mama Aisa tyari a boskopu kon (Jaasir Linger)

Het praktiseren van Winti was door de koloniale macht eeuwenlang verboden in Suriname. Jaasir Linger vraagt met zijn kunstwerk, vol symboliek verwijzend naar Winti, aandacht voor de religie van zijn voorouders. We volgen hem vanaf het moment dat hij – op zijn zevende – voor het eerst met Winti in contact kwam. En we horen Winti-priesteres Marian Markelo. Zij besloot op haar 14e de christelijke kerk vaarwel te zeggen en het Winti-geloof te onderzoeken. Die religie, die staat voor leven in harmonie met de mensen om je heen en met de natuur, is nu haar levensweg.

#3 Wanneer ben je werkelijk vrij? (Macha van der Hurk en makers van de Pauluskerk)

Niel bezoekt de tentoonstelling EXODUS met zijn gezin. Hij werd gegrepen door het kunstwerk van de makers uit de Pauluskerk dat in de tentoonstelling hangt. Zij maakten gezamenlijk een kunstwerk, waarin ze hun eigen, vaak rauwe, leefwereld verwerkten. Niel zat vaak en lang in detentie, tot hij zijn leven een positieve draai wist te geven. Hij zit nu niet meer vast. Is hij dan ook werkelijk vrij?

#4 Op zoek naar thuis (Mehdi Mashayekhi)

Wat betekent het voor je identiteit als je verhuist naar een andere en voor jou onbekend cultuur? Sarah vertelt hoe haar heimwee steeds nieuwe vormen aanneemt.

We horen Sarah Safi Harb, die stil staat bij het kunstwerk Choub (‘Hout’) van Mehdi Mashayekhi. Net als Mehdi was ook Sarah, toen ze net in Nederland was, op zoek naar een nieuwe identiteit. Die zoektocht begon voor haar in de H&M, want wat je draagt, zegt iets over wie je bent of wilt zijn. Inmiddels woont Sarah alweer een heel mensenleven in Nederland. Maar dat betekent niet dat ze zich hier helemaal thuis voelt.

We zien een stoel vanaf de bovenkant. Er staat een tekst naast: Exodus de Expo

Makers

De podcastserie EXODUS de Expo is gemaakt door Babette Rijkhoff en Lotte van Gaalen.

Babette Rijkhoff (1984) maakt verhalende podcasts en audio-documentaires & -installaties voor VPRO, NTR, HUMAN, festivals, musea en culturele instellingen. Haar grootste kracht is het maken van persoonlijke verhalen. Eerlijke, kwetsbare verhalen: “Een goede podcast is als een film voor je oren. Het laat je nieuwe werelden zien, nieuwe mensen ontmoeten, verwarmt je hart en laat je anders kijken naar het nu. Familiebanden, generaties, de liefde en het (ongrijpbare) gedrag van de mens hebben mijn grote interesse. Ik heb een hang naar dat wat voor de hand maar net buiten het zicht ligt. Voor gekte en gewoonte, voor het ogenschijnlijk onbegrijpelijke.”

Lotte van Gaalen maakt documentaire podcasts voor de VPRO, NTR en diverse musea (o.a. Joods Museum, serie De man met de rammelaars). Daarvoor ze werd onderscheiden met o.a. een Dutch Creativity Award. Haar werk bestaat uit persoonlijke verhalen die raken aan grotere maatschappelijke, psychologische of filosofische thema’s.

Een vrouw zit en kijkt recht in de camera. Ze ondersteund haar hoofd met haar linkerhand.
Lotte van Gaalen
Een vrouw draagt een koptelefoon en kijkt aandachtig.
Babette Rijkhoff

EXODUS de Expo. Van Extinction Rebellion tot Winti is een productie van het Bijbels Museum.