Podcast Verhalen van Hoop

Refelinio (foto Cigdem Yuksel)

Podcast Verhalen van Hoop

Verhalen van Hoop biedt een podcast serie over hoop: Refelinio, Nineke, Maya, Ihab, Joenoes, Anil, Wai Wai en Dave – tussen de 18 en 30 jaar oud – maakten allemaal een moeilijke periode door waar ze inmiddels positief op terugkijken. Met een klik op de foto start je hun Verhalen van Hoop, korte podcasts vol veerkracht en liefde.

De verhalen van de jongeren zijn universeel en herkenbaar. Ze koppelen hun ervaring aan een bijbelverhaal dat hen in een moeilijke periode hoop en inspiratie gaf. Veerkracht en moed, bezinning op wat écht belangrijk is, kenmerkt de beelden die zij schetsen.

zwarte man zwiept zijn lange haren als verhalen van hoop
Refelinio

Nineke
Dit-is-mijn-verhaal-Maya-fotograaf CigdemYuksel-BijbelsMuseum
Maya
Ihab

Joenoes
Anil

Wai Wai
Dave

Foto’s: Cigdem Yuksel

Verhalen van Hoop is voortgekomen uit de tentoonstelling Dit is mijn verhaal. Daarin portretteerde een aantal jonge kunstenaars jongeren die vertelden over een kantelmoment in hun leven. Een moeilijke periode en hoe zij daar, inmiddels, positief op terugkijken. Een bijbelverhaal hielp hen daarbij. Vanwege de lock down besloot het Bijbels Museum in voorjaar 2021 bezoekers buiten op te zoeken. Acht levensgrote portretten uit Dit is mijn verhaal werden – met een QR-code naar de bijbehorende podcasts – als outdoor-affiche-tentoonstelling getoond in vijf studentensteden Groningen, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam.

witte zuil vol fotos van jonge mensen vormen de straattentoonstelling verhalen van hoop

Makers Dit is mijn verhaal / Verhalen van Hoop

Fotografie Cigdem Yuksel
Audiodocumentaires Maartje Duin en Lotte van Gaalen
Korte films Sanne Rovers
Animaties Tess Martin
Research Janneke Stegeman

Nieuw verhaal

Ook nodigden we in 2021 jongeren uit een verhaal toe te voegen aan Verhalen van Hoop. Je kon via Whatsapp/Signal een spraakbericht voor ons achterlaten met JOUW verhaal. Het meest inspirerende verhaal beloonden we met een foto shoot door Cigdem Yuksel. Kijk hier wie Cigdem op de gevoelige plaats gezet heeft.