Gezicht van de Amstelhoven: Felix

Gezicht van de Amstelhoven, Felix.

‘Leuke mensen fleuren de dag’

Felix Willams (De Regenboog Groep)

Felix serveert vaak lunch in de kas van de Corvershof. Hij doet dit namens De Regenboog Groep. Felix begroet je bij aankomst dan vrolijk: ‘Hoe gaat het met u? Wat een mooi weer he? We hebben weer heerlijk gekookt.’ Felix is een vast gezicht bij de Protestantse Diaconie. Bij hem is het altijd zomer: hij draagt ’s zomers en ’s winters een T-met korte mouwen en ook altijd – binnen en buiten – een zonnebril. Hij heeft bij de Protestantse Diaconie verschillende taken. Je kunt hem dus tegenkomen op allerlei plekken in het pand of in de tuin. Ook werkt hij namens De Regenboog Groep op andere locaties zoals de Princehof. Waar hij tevens in de raad zit en zich bezighoudt met alle tips en klachten die binnenkomen. In zijn vrije tijd is hij veel bezig met muziek. Al jong leerde hij piano spelen. Hij heeft dat wat laten versloffen maar inmiddels weer opgepakt. Felix schrijft eigen nummers en neemt deze op in de studio van een kennis. Hij schrijft over zijn eigen ervaringen en gevoelens of soms over bekenden.

Warme relaties met familie en vrienden

Contact met anderen is voor Felix heel belangrijk. Hij heeft een hechte band met zijn moeder en drie broers. Hij spreekt hen dagelijks. Daarnaast spreekt en ziet hij zijn vrienden regelmatig. Heeft hij een tijdje minder sociaal contact, bijvoorbeeld tijdens de coronaperiode, dan merkt hij dit meteen aan zichzelf. Juist uit contact met anderen haalt hij veel energie.

‘Ik doe het voor jou’

Felix is daarom ook heel alert op anderen. Hij kan goed aanvoelen of zijn familie, vrienden of kennissen graag even zouden (video)bellen of afspreken, terwijl ze dat zelf misschien niet altijd durven voor te stellen. Uit eigen beweging zoekt hij dan contact. Hij merkt dat dit altijd erg wordt gewaardeerd. Een tegenprestatie verwacht hij nooit. Hij zegt: ‘Als ik iets doe, dan doe ik het voor jou.’ Dat Felix het zo belangrijk vindt om oog te hebben voor een ander, komt deels door zijn sociale karakter. Deels komt het uit zijn eigen warme omgeving van familie en vrienden Hij voelt zich daarin altijd zo gezien. Felix heeft een hechte band met zijn familie.

Echt horecamens

Felix is dus graag onder de mensen. Of dat nou bij familie, vrienden of collega’s is. Voor hem fleuren leuke mensen zijn dag. Van het contact met anderen leeft hij op. Dit is gevoed door zijn achtergrond in de horeca: ‘Ik ben een echt horecamens. Dat zit in me. Ik haal er energie uit om met mensen te zijn en het gezellig te maken.’ Zo gek is het dus niet, dat zijn favoriete bezigheid bij de Protestantse Diaconie het serveren van de lunch is!

Gezichten van de Amstelhoven

Het Bijbels Museum houdt kantoor in de Corvershof, onderdeel van de Amstelhoven. Het museum maakt om de drie maanden een presentatie met en voor de mensen van de Amstelhoven in de (alleen voor medewerkers toegankelijke) kas en plaatst het verhaal en de foto van de medewerker als online feuilleton op deze website.

De foto’s voor Gezicht van de Amstelhoven zijn gemaakt door Rosemijn Broekhuizen.