Achter de schermen van Look Up, look up!

Achter de schermen van Look up, look up!

In deze video geven onze jonge curatoren Fanny Olsthoorn en Emmelie Dekker een kijkje achter de schermen van Look up, look up! Zij kregen in de zomer van 2018 de opdracht een tentoonstelling te maken op basis van de (toenmalige) prentencollectie van het Bijbels Museum. Het resultaat: Look up, look up!, een tentoonstelling over licht en de oerkracht van onze zon.

Ontdek in de onderstaande video hoe zij deze tentoonstelling maakten.

Look up, look up! was een oproep om omhoog te kijken en je te verwonderen over de oerkracht van de zon. Om stil te staan bij de bron van het leven. Om je af te vragen waar de zon, het leven en de mens vandaan komen en naar op weg zijn. Kijk op van alledaagse zaken, kijk in dat grote universum, naar de zon en haar licht. Look up, look up!

Achter de schermen, letterlijk: Gele tussenwand en oude houten vloer in tentoonstelling Look up, look up!
Tentoonstelling Look up, look up! (2018, Cromhouthuis)

Jonge curatoren aan het werk

Het Bijbels Museum wilde met dit project jonge studenten religiewetenschap en cultureel erfgoed de gelegenheid bieden werkervaring op te doen binnen een museale omgeving. Samen met een jonge vormgever maakten ze een eigen tentoonstelling: van eerste idee tot hangplan, van lichtontwerp tot publiciteit, van introtekst tot opening. Het museum liet de jongeren geheel vrij in hun benadering en uitvoering. Met hun frisse blik inspireerden de jongeren niet alleen de bezoekers, maar ook het museum.