Gezicht van de Amstelhoven: Solomon

Dit gezicht van de Amstelhoven is een zwarte man in een geruit overhemd, staand in 17e eeuws grachtenpand

‘Er is hier echt een familiegevoel’

Solomon Desta (IOM)

Solomon Desta staat centraal in deze Gezicht van de Amstelhoven. Hij is één van de langstzittende huurders van het Corvershof. Solomon werkt al 23 jaar voor het IOM (The International Organization for Migration). Het IOM ondersteunt migranten die vrijwillig terugkeren naar het land van herkomst. Solomon biedt een luisterend oor aan kwetsbaren mensen en minderbedeelden, zoals (on)gedocumenteerde migranten.

De meeste voldoening haalt Solomon uit zijn outreach activiteiten, waarbij het bieden van toekomstperspectief essentieel is. Solomon vertelt dat het voor migranten zonder verblijfsvergunning en sociaal netwerk, bijna onmogelijk is een menswaardig bestaan op te bouwen in Nederland. Met behulp van sleutelfiguren biedt Solomon steun aan deze kwetsbare groep die gebruik kan maken van zijn uitgebreide netwerk. Dit alles doet hij vanuit zijn bescheiden kantoor, hier in het Corvershof.

Werken in de Amstelhoven noemt Solomon ‘fantastisch en geweldig’. Hij zegt dat hij goed contact heeft met iedereen. ‘Er is hier echt een familiegevoel. Dat is niet te vergelijken met plekken waar ik eerder heb gewerkt’, aldus Solomon.

Verbinder

Solomon is ook buiten kantoortijd een echte verbinder. Hij woont in Amsterdam-Noord, waar hij met zijn vrouw en anderen een ‘kook-groep’ organiseert die ontmoetingen stimuleert tussen buurtbewoners. Buurtgenoten met een kleine portemonnee kunnen voor een minimale bijdrage een warme maaltijd eten en gesprekken voeren met elkaar. Daarnaast is Solomon actief binnen de Noord-Ethiopische gemeenschap in Amsterdam en omstreken. Hij zoekt mee naar geschikte gebedsruimtes en organiseert onder meer orthodox-christelijke bijeenkomsten waar traditionele Ethiopische kerkmuziek wordt gespeeld. Solomon is ook niet vies van een feestje: ‘Wat ik ontzettend leuk vind is het organiseren van themabijeenkomsten, zoals nieuwjaarsfeestjes en etentjes waarbij we mensen bij elkaar brengen. Het is echt mijn hobby!’

Solomon wordt gedreven door kernwaarden als rechtvaardigheid en betrokkenheid. Hij voelt zich verbonden met zijn doelgroep, wat maakt dat hij dagelijks de energie vindt om zich in te zetten voor kwetsbaren in onze maatschappij. ‘Wat betekent het voor een mens om geen huis te hebben, geen eten?’, zegt Solomon. Hij weet uit eigen ervaring hoe het voelt om kwetsbaar te zijn, daarom vindt hij het belangrijk om terug te geven.

De zin van het leven

Solomon is geboren in de regio Tigray, gelegen in het bergachtige noordwesten van Ethiopië. Een regio waar de afgelopen jaren een vreselijke oorlog woedde met veel burgerslachtoffers. Een groot deel van Solomons familie woont in dit deel van Ethiopië, waaronder een groot deel van zijn zes adoptiekinderen. Het doet hem verdriet dat er zoveel geweld was, maar dat hij een verschil kan maken in het leven van zijn adoptiekinderen geeft hem desalniettemin een gevoel van levensvoldoening. ‘Dat is de zin van het leven, daarom ben ik op deze planeet’, zegt Solomon.

Door de oorlog kon Solomon zijn familie in Tigray de afgelopen jaren niet opzoeken, maar normaliter reist hij ieder jaar af naar Tigray om in september het tweedaagse Meskal-festival te vieren. Dit feest markeert de vondst van het Ware Kruis voor de Ethiopisch-orthodoxe kerk. Solomon en zijn familie eten samen traditionele Meskel-gerechten, zoals deeg op stokjes, waarna ze meelopen in een gigantische fakkeloptocht.

Toen Solomon werd gevraagd wat hij doet om tot rust te komen, zei hij: ‘Kletsen met mijn familie! En boeken lezen. Bijvoorbeeld wetenschappelijke boeken over de geschiedenis van Noord-Ethiopië’. Zijn favoriete boek is Sapiens van Yuval Noah Harari. Het boek beschrijft het verhaal van de mensheid vanaf de steentijd tot aan de 21e eeuw. Ook Tolstoj en Dostojevski leest hij graag. Some light reading… tenminste, voor Solomon!

Gezichten van de Amstelhoven

Het Bijbels Museum houdt kantoor in de Corvershof, onderdeel van de Amstelhoven. Het museum maakt een presentatie met en voor de mensen van de Amstelhoven in de (alleen voor medewerkers en hun gasten toegankelijke) kas. Op onze website plaatsen wij het verhaal en de foto van de medewerker als online tentoonstelling.

De foto’s voor Gezichten van de Amstelhoven zijn gemaakt door Rosemijn Broekhuizen.