Geweest bij

Eindeloos! door Annita Smit (detail – foto Anja Loepa)

Papierkunst vol poëzie: ‘Tijd en Eeuwigheid’

Poëzie in verbluffende papierkunst

De prikkelende cross-over tentoonstelling Tijd en Eeuwigheid. Poëzie in beeld en woord toont verbluffende papierkunst objecten van Annita Smit. Tussen de werken hangt nieuw werk van vijf eigentijdse dichters: Gershwin Bonevacia, Babs Gons, Marjolijn van Heemstra, Iduna Paalman en Mustafa Stitou. Het draait om de directe relatie tussen de kunst en de kijker: ‘Het hoofd mag uit, het hart mag aan’. Alle kunstwerken zijn door het thema ‘Tijd en Eeuwigheid’ geïnspireerd. Ze dagen de bezoekers uit een verstilde ervaring (slow art) te beleven: mindfulness voor museumbezoekers.

Optische illusies en verfijning
De door ‘Tijd en Eeuwigheid’ geïnspireerde, driedimensionale papierkunstobjecten van Annita Smit zijn gemaakt van super dun, gered Bijbelpapier. Misdrukken en overdrukken, waar soms nog flarden teksten doorschemeren. Twee werken maakte Smit van gebruikte liedboeken, een ander van ‘total loss Bijbels’. Naast deze nieuwe werken zijn er bestaande werken te zien die binnen het thema vallen en ook van bijbelpapier zijn gemaakt. Het werk van Annita Smit typeert zich door subtiele natuurlijk ogende kleuren, de verfijning en detaillering. Elk werk blijkt te zijn opgebouwd uit minuscule gesneden en gekleurde stukken ragfijn papier. Ze lijken als door de wind op hun plek te zijn gewaaid. In haar werk speelt ze met optische illusies. Smit exposeerde eerder in binnen- en buitenland.

papierkunst over thema Tijd en eeuwigheid van boven af gezien in CIRCL Amsterdam
Papierkunst met als thema tijd en eeuwigheid van Annita Smit
Tijd en Eeuwigheid in CIRCL (foto’s Petra Katanic)

Poezie van eigentijdse dichters

De papierkunst van Annita Smit en de gedichten van Gershwin Bonevacia, Babs Gons, Marjolijn van Heemstra, Iduna Paalman en Mustafa Stitou werken op elkaar in. De nieuwe poëzie hangt in Tijd en Eeuwigheid, gedrukt op dundrukpapier tussen de papierkunstobjecten. Samen vertegenwoordigen de dichters een nieuwe generatie. Ze raken de lezer in het hart met uit het leven gegrepen alledaagse onderwerpen die ‘dicht bij huis’ lijken te zijn.

Papierkunst van Annita Smit met thema Tijd en Eeuwigheid in Den Haag
Tijd en Eeuwigheid in Escher in Het Paleis, Den Haag (foto’s Arjan de Jager -links – en Petra Katanic – rechts/onder)

Slow art
De tentoonstelling is niet alledaags ingericht. Er zijn geen bijschriften, sturende titels of analyses. Met alleen een introductietekst nodigt het Bijbels Museum bezoekers uit met deze kunst (‘slow art’) een verstilde ervaring te beleven: wat maakt de kunst in hen wakker? Welke gevoelens, vragen, ideeën of inzichten brengt die naar boven?

Gratis essay
Bij de tentoonstelling is een – eveneens op dundrukpapier gedrukte – eenvoudige gratis publicatie verschenen met een nieuw essay van filosofe Joke Hermsen, een introductie en de vijf gedichten.

Oost en West

Tijd en Eeuwigheid is een productie van het Bijbels Museum. Het Bijbels Museum maakt altijd tentoonstellingen met een link met de Bijbel, vaak verbreed naar andere stromingen of religies. Dat geldt zeker voor het thema ‘Tijd en Eeuwigheid’, dat in alle wereldgodsdiensten een belangrijke plaats inneemt. Steeds meer mensen nemen kennis van meerdere godsdiensten en wijsheidsstromingen tegelijk. Ze vergelijken en doorgronden de systemen van ‘oost’ en ‘west’. Ze zien de grote overeenkomsten én verschillen. Zo onderwezen de Boeddha, Zoroaster, Jezus en Mohammed de mensheid van hun tijd over de wereld van de tijdruimte én die van de eeuwigheid. Vele filosofen, kunstenaars, dichters en (beta-) wetenschappers bogen zich over het thema.

Papierkunst op toernee

De tentoonstelling Tijd en Eeuwigheid reist door Nederland. Den Haag had de première met een dubbel-opstelling: in Escher in Het Paleis werd het werk van Annita Smit getoond tussen de prenten van M.C. Escher. Verderop aan het Lange Voorhout vormde de Kloosterkerk de monumentale context.

De tentoonstelling was van 23 oktober t/m 30 januari te zien in Museum Krona (Uden), waar de werken van Tijd en Eeuwigheid gecombineerd werden met middeleeuwse objecten uit hun rijke collectie religieuze kunst. Van 11 februari t/m 1 mei 2022 stond de tentoonstelling in Museum Klooster Ter Apel. Amsterdam vormde de laatste halte op deze toernee. Vanaf 10 mei t/m 29 juli 2022 was de tentoonstelling vinden in CIRCL, het duurzaamheidsplatform van ABN AMRO aan het Gustav Mahlerplein op de Amsterdamse Zuidas.