Gezicht van de Amstelhoven: Magdy

‘Als je kunt helpen, help.’

Magdy El Sayed (Wereldhuis)

Magdy El Sayed is een van de bekendste gezichten van de Amstelhoven. Hij werkt al sinds 2009 voor het Wereldhuis en maakt met echt iedereen een praatje. Medewerkers, postbezorgers, houtduiven. Magdy spreekt ze allemaal.

Huismeester

Het Wereldhuis is een organisatie die hulp biedt aan mensen zonder documentatiepapieren. Ze staan deze mensen bij met juridisch advies, medische hulp, voedsel en kleding. Een soort sociaal vangnet. Magdy is een huismeester van het Wereldhuis, een rol die perfect bij hem past. Hij ontvangt iedereen en zorgt ervoor dat eenieder zich gezien of gehoord voelt. Zelfs de houtduiven voor de ingang. Hij heeft ze namen gegeven en begroet ze iedere dag.

Echte boeken

Magdy studeerde communicatie en economie, zowel in Egypte als in Nederland. Hij vertelt er met passie over. Hij houdt van lezen, maar moet niets hebben van beeldschermen. ‘Echte boeken, die moet je hebben. Dat je de pagina’s om kan slaan en het boek in je handen voelt.’ Hij wordt blij als hij jonge mensen in de trein ziet die niet op hun telefoon, maar met een boek in de hand zitten!

Nederland

Magdy is afkomstig uit Egypte, maar woont al heel lang in Nederland. ‘Ik mis niets aan Egypte! Nederland is een paradijs voor mij. Alles is goed hier, behalve de taal en de belasting.’ Het mooiste aan Nederland vindt hij de zomers. Dan zijn de mensen open en blij. Magdy is een echte sportman. Hij is voetbalfan en juicht het hardst van iedereen als Nederland scoort tijdens een WK. Als hij wordt geconfronteerd met de historisch lage plaats van Ajax – zijn club – in de eredivisie verklaart Magdy gevat: ‘In het leven gaat het niet altijd goed, je kan niet alles hebben.’

Mensen helpen

Wetend dat het leven tegen kan zitten, helpt Magdy mensen graag. ‘Als je kunt helpen, help.’ Soms ziet hij mensen die geen hulp durven te vragen, ze schamen zich. Hij probeert dan toch iets voor ze te doen. Dit doet hij niet vanuit de overtuiging dat hij perfect is. Hij is niet beter dan anderen. ‘Ik leer nog altijd, niemand is 100%.’

Eerst de mens, dan pas de vogels

Magdy vindt het fijn om soms brood te geven aan vogeltjes. Als er iemand langs zou lopen met honger, dan zou hij het brood meteen aan diegene geven. ‘Eerst de mens. Daarna krijgen de vogels brood. De vogels worden door Allah geholpen.’  Op de gevel van de Corvershof staat de Barmhartige Samaritaan afgebeeld. Wat Magdy herkent in dit Bijbelverhaal is dat het niet uitmaakt of je Christen, Jood, Moslim, of niet-gelovig bent. ‘We zijn allemaal mensen. Mensen die lijken op mij en die lijken op jou.’ ‘Een klein beetje aandacht doet al veel, dat iemand je gewoon aanspreekt.’ En dat doet Magdy. Hij spreekt met iedereen in en rondom de Amstelhoven. Heb jij hem al gesproken?

Gezichten van de Amstelhoven

Het Bijbels Museum houdt kantoor in de Corvershof, onderdeel van de Amstelhoven. Het museum maakt een presentatie met en voor de mensen van de Amstelhoven in de (alleen voor medewerkers en hun gasten toegankelijke) kas. Op onze website plaatsen wij het verhaal en de foto van de medewerker als online tentoonstelling.

De foto’s voor Gezichten van de Amstelhoven zijn gemaakt door Rosemijn Broekhuizen.