Gezicht van de Amstelhoven: Glenn

‘Mijn moeder liet mij zien dat we er voor elkaar moeten zijn’

Glenn Mulala (School’s Cool)

Glenn is verantwoordelijk voor communicatie en PR bij School’s Cool. Hij werkt er sinds kort en is nu al erg enthousiast over zijn nieuwe plek. ‘Dit zijn wel mensen die echt humble zijn en waar ik mij bij kan aansluiten.’ Glenn was hiervoor community manager bij een commerciële vastgoedorganisatie. Hij merkte dat zijn werk steeds minder aansloot bij zijn eigen visie en ging op zoek naar een organisatie waarmee hij wel kan ‘bijdragen aan een betere toekomst voor jongeren.’ Hij maakte een lijst van organisaties die zich inzetten voor kinderen en kwam bij School’s Cool terecht. Hebben zij even geluk!

Thuismentoraat

School’s Cool werkt voor kansengelijkheid in het onderwijs en daarbuiten. Hun doel is om bij te dragen aan gelijke kansen op school én in het leven voor ieder kind in Amsterdam dat zich in een kwetsbare situatie bevindt. Daarom bieden zij kinderen tussen 9 en 14 jaar met uiteenlopende hulpvragen, persoonlijke begeleiding van een vrijwilliger. Deze vrijwilliger zet zich in als thuismentor, die ondersteuning kan bieden bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, maar ook een positieve invloed heeft op de schoolprestaties, het opbouwen van gezonde relaties, zelfbeeld en zelfvertrouwen en het behalen van persoonlijke doelen.

Gewoon kind zijn

Thuismentoren zorgen er ook voor dat een kind gewoon eens kind kan zijn. Kinderen hebben bijvoorbeeld ouders die niet goed Nederlands spreken. Ze tolken dan vaak en moeten hun ouders in allerlei ‘grote-mensen’-zaken bijstaan. Dit geeft veel druk voor het kind. Thuismentoren gaan soms gewoon een middagje met een kind naar een dierentuin.

Eigen jeugd

Glenn herkent dit ‘tolken’ ook uit zijn eigen jeugd. Zijn ouders spreken Frans. Het betekende dat zijn broer veel volwassen taken op zich moest nemen. Glenn had het achteraf ook fijn gevonden als hij als kind een mentor gehad had. Hij had wel een basisschoolleraar die veel voor hem en het gezin heeft betekend. Die leraar zette zich onvermoeibaar in voor hun kansen in Nederland. Een mooi idee dat Glenn nu een steentje bijdraagt aan de kansengelijkheid van andere kinderen.

In de boksring

In zijn vrije tijd doet Glenn aan boksen. ‘Ik kan het iedereen aanraden!’ Boksen is veel meer dan gewoon hard rammen en klappen krijgen. Het is een strategisch spel waarbij je je eigen grenzen leert kennen en elkaar juist leert te respecteren. Alle fouten die je maakt kun je alleen maar jezelf aanrekenen. Glenn geniet ervan.

We zijn er voor elkaar

De Barmhartige Samaritaan doet Glenn denken aan zijn moeder. ‘Mijn moeder heeft mij laten zien dat we er voor elkaar zijn. De deur staat altijd bij haar open vanuit het idee dat als je goed bent voor anderen, de anderen ook goed zijn voor jou.’ Glenn neemt het zich daarom voor om altijd goed te zijn voor iedereen die hij tegenkomt. ‘Zelfs al sla je mensen in elkaar,’ (zoals de rovers in het Bijbelverhaal), ‘dan ben ik nog steeds goed voor je.’

Gezichten van de Amstelhoven

Het Bijbels Museum houdt kantoor in de Corvershof, onderdeel van de Amstelhoven. Het museum maakt een presentatie met en voor de mensen van de Amstelhoven in de (alleen voor medewerkers en hun gasten toegankelijke) kas. Op onze website plaatsen wij het verhaal en de foto van de medewerker als online tentoonstelling.

De foto’s voor Gezichten van de Amstelhoven zijn gemaakt door Rosemijn Broekhuizen.