Geweest bij

Kunstenaar Esther Hoogendijk met een bezoeker bij haar Root Panels in de tentoonstelling EXODUS (foto Lize Kraan)

EXODUS. Hedendaagse kunst, urgente verhalen

Groepstentoonstelling in voormalig klooster

De grote groepstentoonstelling EXODUS. Hedendaagse kunst, urgente verhalen was van 24 maart t/m 24 september 2023 te zien in het voormalig klooster van Buitenplaats Doornburgh in Maarssen.

Sarah van Binsbergen concludeerde in een mooie recensie in De Volkskrant: “Lopend door de kloostergangen valt op hoe divers de expositie is. Sculptuur, video, textiel, olieverf: alles komt voorbij. Ook de deelnemende kunstenaars, allemaal wonend of werkend in Nederland, bestrijken een breed palet: van beginnend, zoals de pas aan de Design Academy afgestudeerde Szu-Han Lin, tot meer gevestigde namen als schilder Sam Drukker (1957).”

Uit het gastenboek:
“Schitterende expositie in prachtige omgeving.”
“Wat een bijzondere expositie. En wat een monumentaal gebouw. We hebben genoten.”

Dynamisch in vorm en inhoud

De tentoonstelling EXODUS die de kloostergangen volgde langs kleine kabinetten en grote zalen, was dynamisch in zowel vorm als inhoud. Er was ruimte voor intieme en persoonlijke kunst, zoals de verfijnde collages van Eva Spierenburg (Koninklijk Prijs voor Vrije Schilderkunst 2022) en de fragiele waterval van papier die kunstenaar Szu-Han Lin maakte over haar eigen emigratieverleden. Maar er was ook uitgesproken ruimtelijke kunst waar bezoekers helemaal in op konden gaan. Zoals de kritische installatie met textiel van Antonio Jose Guzman, of de zee van zoutbergen van AnneMarie van Splunter.

Witgekalkte gang van een voormalig klooster met kunstwerk bestaand uit 2 menshoge metalen cirkels waarop gemonteerd kleine stukjes zeep
Flow, proceed van Cecilia Rebergen
Object uit de tentoonstelling EXODUS van het Bijbels Museum
Mozes en de stem van God van Loes Groothuis
Asjera’s terugkeer van Marieke Ploeg

Ook was kunst te zien van Mario Sergio Alvarez, Fatima Barznge, Celine van den Boorn, Airco Caravan, Anook Cléonne, Sam Drukker, Loes Groothuis, Esther Hoogendijk, Himmelsbach, Marcha van den Hurk i.s.m. makers van de Pauluskerk Rotterdam, Jaasir Linger, Mehdi Mashayekhi, Joyce Overheul, Marieke Ploeg, Sybren Renema, Hanan Saif, Gurt Swanenberg, Alydia Wever en videokunstenaars als Zhixin Liao & Bernardo Beirão, Thom van Rijckevorsel en Roosje Verschoor. Kunstenaars Monika Dahlberg, Wianda Keizer en Cecilia Rebergen maakten als artist in residence nieuw site-specifiek werk voor de tentoonstelling.

Witgekalkte kloostercel met aan de muur kunstwerken van de expo EXODUS die veel lovende recensies ontving
Pièta (links) van Joyce Verheul en Trapped van Hanan Saif
Mama Aisa tyari a boskupu kon (Mama Aisa brengt de boodschap) van Jaasir Linger
Sam Drukker, Man met koffer

Open Call basis van tentoonstelling

De Open Call EXODUS vormde de basis van de tentoonstelling. Een curerende commissie met onder meer Raul Balai, Rikko Voorberg en Onno Zijlstra was overweldigd en verrast door de hoeveelheid en
de hoge kwaliteit. Commissievoorzitter Yuki Kho: ‘Het was een grote, maar ook leuke opdracht om samen uit de meer dan 700 inzendingen een selectie te maken. We zijn trots op het eindresultaat. Dat bevat werk gemaakt in verschillende disciplines, van makers met uiteenlopende achtergronden en vertelt samen een meerstemmig verhaal. Veel werken schuren, en bevragen urgente hedendaagse maatschappelijke kwesties.’

Affiche van EXODUS (hedendaagse kunst, urgente verhalen), tentoonstelling in Buitenplaats Doornburgh bij Maarssen

Website met online tentoonstelling en podcasts

Meer kunst, geïnspireerd door EXODUS vind je op www.exodus.nu.

Exodus de online tentoonstelling biedt je een overzicht van 60 inzendingen op de gelijknamige Open Call.

Ook zijn er twee podcastseries:

PODCAST 1 = EXODUS de ExpoVan Extinction Rebellion tot Winti

In deze vierdelige podcastserie staan Lotte van Gaalen en Babette Rijkhoff stil bij vier van de 28 werken uit de kunsttentoonstelling EXODUS. De kunstwerken daarin verbinden het eeuwenoude verhaal Exodus met ons leven nu. Je kunt luisteren naar verhalen over vier thema’s en kunstwerken:

#1 Asjera’s terugkeer (Marieke Ploeg)
#2 Mama Aisa tyari a boskopu kon (Jaasir Linger)
#3 Wanneer ben je werkelijk vrij? (Macha van der Hurk en makers van de Pauluskerk
#4 Op zoek naar thuis (Mehdi Mashayekhi)

PODCAST 2 = EXODUS Files

Theaterdirecteur en curator Jörgen Tjon A Fong en publiekstheoloog Janneke Stegeman praten in de studiogesprekken EXODUS Files met elkaar en met verschillende gasten over de vraag: wat kunnen we vandaag met de eeuwenoude verhalen uit EXODUS? Gasten zijn Senad Alic, Marrit Jellema, Linda Nooitmeer, Marianne van Praag, Mehmet Yamali. Het zijn verrassende en inspirerende gesprekken van circa 30 minuten over de betekenis van EXODUS vanuit een christelijke, joodse en islamitische visie; over ons slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden, over bevrijding, verslaving en afkicken en over het beloofde land.